Een stap voorwaarts in de ontwikkeling van betaalbare RFID-tags voor retailverpakkingen
Twee van de basisfuncties van verpakking zijn het beschermen van het product en het informeren van de consument. RFID (Radio Frequency Identification) levert een bijdrage aan de informatiefunctie van de verpakking. De ontwikkeling van dunne film RFID tags geprint op lage temperatuur, die werken volgens het ‘reader talks first’ principe, maakt de weg vrij voor de integratie van deze tags in de verpakking van op grote schaal geproduceerde retail producten.
Dunne film RFID chips worden geprint op een plastic folie met organische of oxide semiconductoren. Dergelijke RFID-tags werkten tot nu toe op het ‘tag talks first’ principe: zodra de RFID-tag geactiveerd wordt door het radio frequentie veld van de RFID lezer, stuurt de tag een signaal uit naar de lezer. Dit zorgt voor problemen in retail toepassingen, waar vele tags de RFID lezer gelijktijdig trachten te contacteren. Ondanks systemen om signaal botsingen te vermijden bij ‘tag talks first’ RFID-tags, is het maximale aantal gelijktijdige uitlezingen beperkt tot maximum 4 tags en zorgt dit voor een trage uitlezing.
‘Reader talks first’
Binnen het EU FP7 project ORICLA (partners: Imec, Holst center – TNO, Evonik Industries AG, PolyIC) werd ’s werelds eerste RFID circuit gebaseerd op dunne film technologie bij lage temperatuur ontwikkeld dat ‘reader talks first’ communicatie mogelijk maakt. Wanneer de RFID lezer dergelijke tags activeert, wordt samen met de identificatiedata een klok verstuurd. Deze klok wordt door de RFID tag gebruikt om te bepalen wanneer hij zijn code moet versturen. Dit mechanisme laat toe een praktisch systeem te implementeren om signaalbotsingen bij de RFID tags te voorkomen.
Stap voorwaarts naar goedkopere performante RFID tags
Deze technologie is onmisbaar om RFIDs te ontwikkelen die goedkoop en performant genoeg zijn om gebruikt te kunnen worden in verpakkingen van retail consumentengoederen. Via de integratie van dergelijke RFID tags in de verpakking kan de consument geïnformeerd worden over productkenmerken zoals o.a. prijs en versheid. Bovendien kan ook de verkoper gebruik maken van deze intelligente verpakkingen bij bijvoorbeeld automatisch factureren en stock beheer.
Meer weten?