Nederlandse supermarkten vereisen gedigitaliseerde etiketinformatie bij voedingsleveranciers
Zoals ook aan bod kwam in de brainstorm rond digitale fabriek in de voedingssector is het de retail die vaak innovatie bij de voedingsleveranciers aanstuurt.
Een mooi voorbeeld hiervan is de eis van een aantal Nederlandse supermarkten aan hun voedingsleveranciers om de etiketinformatie in gedigitaliseerde vorm aan te leveren.
Concreet betekent dat dat de leveranciers de etiketinformatie digitaal vastleggen en beschikbaar te stellen via GS1 Databar. De GS1 Databar symbolen zijn lineaire barcodes die nog compacter zijn dan ooit tevoren. Deze barcode is voornamelijk zeer handig bij het identificeren van kleine producten en/of om meer gegevens te kunnen weergeven op een kleine oppervlakte (GS1 Databar).
De achterliggende idee is dat deze informatie digitaal beschikbaar moet zijn om online shoppen of e-commerce mogelijk te maken. Online shoppen van voedingsmiddelen groeit immers gestaag. Consumenten zijn altijd en overal online en willen dan kunnen beschikken over betrouwbare en up-to-date productinformatie. Consumenten hebben pas écht wat aan online productinformatie als deze informatie volledig en betrouwbaar is. De levensmiddelensector wil daarom dat de fabrikant/merkhouder de bron is voor de online etiketinformatie.
Wellicht zullen Belgische supermarkten snel volgen met een gelijkaardige vraag. Sommigen zoals Colruyt, Renmans, ea zijn er al mee aan de slag.
Meer lezen:
- http://www.emerce.nl/nieuws/leveranciers-supermarkten-moeten-etiketinfor...
- http://www.levensmiddelenkrant.nl/13522/ahold-jumbo-en-superunie-eisen-d...
- http://www.gs1.nl/actueel/persbericht-retailers-vragen-leveranciers-etik...
- http://www.sde.be/blog/post/2013/02/05/Traceerbaarheid-en-het-toenemend-...